– در طي‌ روز با كودك‌ تمرين‌ كنيدكه‌ كمي‌ادرار خود را به‌ مدت‌ طولاني‌تري‌ نگه‌ دارد تاظرفيت‌ مثانه‌ بزرگ‌تر گردد و ادرار بيشتري‌ نگه‌دارد و بعد ادرار را تخليه‌ كند، ولي‌ اين‌ مدت‌ نگه‌داشتن‌ ادرار را زياد طولاني‌ نكنيد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

    – به‌ صورت‌ معمول‌ كودك‌ را دو تا سه‌ بار درطول‌ نيمه‌ شب‌ بيدار كنيد و او را به‌ دستشويي‌ببريد تا ادرار خود را تخليه‌ كند.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید
    -اگر متدهاي‌ گفته‌ شده‌ در بالا اقدام‌ نكرد وكودك‌ هم‌چنان‌ بعد از سن‌ هفت‌ – هشت‌ سالگي‌رختخواب‌ خود را خيس‌ مي‌كند، از زنگ‌هاي‌مخصوص‌ شب‌ ادراري‌ بهره گیری‌ كنيد. اين‌ زنگ‌هادر داروخانه‌ها موجود می باشد‌ و وقتي‌ كه‌ كودك‌شروع‌ به‌ خيس‌ كردن‌ جاي‌ خود مي‌كند، شروع‌به‌ زنگ‌ زدن‌ و اعلام‌ خطر مي‌كند و كودك‌ راخيلي‌ سريع‌ از خواب‌ بيدار مي‌كند. بعضي‌ داروهانيز در حال‌ حاضر با تجويز پزشك‌ براي‌ درمان‌شب‌ ادراري‌ وجود دارند، مثل‌ ايمي‌ پرامين‌ وDDAVP كه‌ هر دو در كم‌ كردن‌ مقدار شب‌ادراري‌ كودك‌ موثر هستند، ولي‌ اين‌ ايراد رادارند كه‌ تا زماني‌ كه‌ داروها بهره گیری‌ گردد، اثربخشي‌ دارند و زماني‌ كه‌ كودك‌ دارو را قطع‌مي‌كند مجددا به‌ وضعيت‌ اول‌ برمي‌گردد. در كل‌ما فقط زماني‌ دارو تجويز مي‌كنيم‌ كه‌ مطمئن‌شويم‌ تعليمات‌ قبلي‌ نتوانسته‌ اثري‌ روي‌ كودك‌بگذارد. هم‌ چنين‌ اين‌ داروها زماني‌ كه‌ به‌مناسبت‌هاي‌ مختلف‌ به‌ صورت‌ موقتي‌، مسافرت‌ يابه‌ منزل‌ شخصي‌ مي‌رويد و نگران‌ شب‌ ادراري‌كودك‌ هستيد، قابل‌ تجويز توسط پزشك‌تان‌مي‌باشد.
    – بسيار ضروري‌ و مهم‌ می باشد‌ كه‌ صبور باشيد.مشكل‌ شب‌ ادراري‌ كودكان‌، مساله‌ پايدار وناراحت‌كننده‌اي‌ می باشد‌، ولي‌ مطمئن‌ باشيد كه‌ دراكثر موارد با بزرگ‌تر شدن‌ كودك‌ حل‌ مي‌گردد.
    – اگر كودك‌ خود را در طي‌ روز خيس‌مي‌كند يا در هنگام‌ ادرار كردن‌ احساس‌ سوزش‌دارد، وزن‌ كودك‌ بي‌دليل‌ در حال‌ كم‌ شدن‌می باشد‌ يا ادرار او پررنگ‌ (به‌ رنگ‌ چاي‌) درآمده‌كه‌ نشانه‌ وجود خون‌ در ادرار مي‌باشد يا اعتماد به‌نفس‌ كودك‌ تحت‌ تاثير عدم‌ كنترل‌ شب‌ادراري‌اش‌ درآمده‌، سريعا به‌ متخصص‌ كودكان‌مراجعه‌ فرماييد.
    
    
    ايمني‌ كودكان‌ در سفر
    
    با توجه‌ به‌ نزديك‌ شدن‌ به‌ ايام‌ تعطيلات‌ نوروزو سفرهاي‌ خانواده‌هاي‌ سبز ايراني‌، لازم‌ ديديم‌نكاتي‌ را در مورد مراقبت‌ از كودكان‌ و ايمني‌ آنهادر هنگام‌ سفر خدمتتان‌ يادآور شويم‌;
    – بايد توجه‌ داشته‌ باشيد كه‌ كودك‌ را درصندلي‌ عقب‌ اتومبيل‌ بنشانيد.
    – آب‌ و همه‌ خوراكي‌هاي‌ مورد نياز را دركيفي‌ همراه‌ داشته‌ باشيد.
    – لباس‌ مناسب‌ فصل‌ براي‌ كودك‌ به‌ همراه‌داشته‌ باشيد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

    – در ضمن‌ اسباب‌بازي‌ مورد علاقه‌ كودك‌تان‌را هم‌ با خود ببريد.
    – يك‌ بالش‌ و پتوي‌ كوچك‌ در اتومبيل‌ داشته‌باشيد، تا در هنگام‌ خستگي‌ كودك‌تان‌ بتوانيد ازآن‌ براي‌ استراحت‌ بهره گیری‌ كنيد.
    – راديوي‌ اتومبيل‌ را روشن‌ كنيد و يا در ضبطاتومبيل‌ نوار قصه‌ و اشعار كودكانه‌ بگذاريد تاكودك‌ علاوه‌ بر لذت‌ بردن‌ از سفر سرگرم‌ گردد وخسته‌ راه‌ نشود.
    – اگر سفر طولاني‌ می باشد‌، هر يك‌ الي‌ دوساعت‌ يك‌ بار بايستيد و از اتومبيل‌ پياده‌ شويد تاكودك‌ كمي‌ استراحت‌ كند و سفر از يكنواختي‌ دربيايد.
    – به‌ كودك‌ بياموزيد آشغال‌ خود را ازاتومبيل‌ به‌ بيرون‌ پرت‌ نكند. يك‌ نايلون‌ زيرصندلي‌ بگذاريد و آشغال‌ها را درون‌ آن‌ بريزيد.
    – از دادن‌ خوراكي‌هاي‌ نمكي‌ به‌ فرزندتان‌در اتومبيل‌ خودداري‌ كنيد، زيرا سبب‌ تشنگي‌شديد مي‌گردد.
    – ظرف‌ نگهدارنده‌ آب‌ گرم‌ و آب‌ سرد دراتومبيل‌ داشته‌ باشيد.
    – براي‌ فرزندتان‌ در اتومبيل‌ كتاب‌ داستان‌بخوانيد و به‌ هيچ‌ وجه‌ او را در بغل‌ خود درصندلي‌ جلو نگه‌ نداريد.
    – ابزاري‌ مانند مداد و يا اسباب‌بازي‌هاي‌ تيز وبلند و باريك‌ به‌ دست‌ كودك‌ ندهيد، زيرا هنگام‌ترمز اتومبيل‌ ممكن‌ می باشد‌ خطرآفرين‌ گردد.
    – اگر با هواپيما سفر مي‌كنيد و سفرتان‌ نيزطولاني‌ می باشد‌، از مسئولين‌ هواپيما بخواهيد تاصندلي‌ نزديك‌ پنجره‌ را به‌ شما و فرزندتان‌ بدهندتا او با تماشا از پنجره‌ سرگرم‌ گردد.
    – يك‌ اسباب‌بازي‌ براي‌ او بخريدو نشانش‌ندهيد و وقتي‌ در هواپيما حوصله‌اش‌ سر رفت‌ آن‌را از كيف‌ خود دربياوريد.
    – در روزهاي‌ آفتابي‌ به‌ بدن‌ كودك‌ كرم‌ضدآفتاب‌ بماليد و همچنين‌ او را به‌ عينك‌ آفتابي‌عادت‌ دهيد و كلاه‌ حصيري‌ روي‌ سرش‌ بگذاريد.
    
    
    تغذيه‌ پس‌ از زايمان‌
    
    اكثر خانم‌ها در طي‌ ماه‌ بعد از زايمان‌ به‌ وزن‌قبل‌ از حاملگي‌ خود مي‌رسند. از عواملي‌ كه‌ برروند كاهش‌ وزن‌ بعد از زايمان‌ تاثير دارند;حاملگي‌ اول‌ ،شير دهي‌، برگشت‌ زودهنگام‌ به‌ كارخارج‌ از خانه‌ و…مي‌باشد. در طي‌ شش‌ هفته‌ اول‌بعد از زايمان‌ نبايد محدويت‌ انرژي‌ داشته‌ باشيد.زيرا بدن‌ نيازمند می باشد‌ تا آن چیز که‌ در زمان‌ تولد نوزاداز دست‌ رفته‌ می باشد‌ بازيابد و نياز كودك‌ تامين‌گردد. در انجام‌ كارهاي‌ منزل‌ كمك‌ كرده‌ و كم‌كم‌كار خود را شروع‌ كنيد. تغذيه‌ با شير مادر به‌ طورمعجزه‌آسا باعث‌ كاهش‌ وزن‌ نمي‌گردد ولي‌ به‌كاهش‌ وزن‌ كمك‌ مي‌كند. خانمي‌ كه‌ زايمان‌ كرده‌می باشد‌، در واقع‌ مسوول‌ تغذيه‌ خود و نوزادش‌مي‌باشد، پس‌ بايد رژيم‌ غذايي‌ خود رابا دقت‌انتخاب‌ كند. رژيم‌ بعد از زايمان‌ بايد با دقت‌دوران‌ بارداري‌ رعايت‌ گردد. خوردن‌ همه‌ موادمانند حبوبات‌ و دانه‌هاي‌ مغذي‌، ميوه‌هاي‌ تازه‌،سبزيجات‌ و غذاهايي‌ كه‌ پروتئين‌ و كلسيم‌ و آهن‌را به‌ فراواني‌ فراهم‌ مي‌كنند، بايد مورد توجه‌ قرارگيرد. در اين‌ دوران‌، شيردهي‌ و آزاد شدن‌اكسي‌توسين‌(هورمون‌ آزاد شده‌ از هيپوفيز)باعث‌ مي‌گردد كه‌ مادر احساس‌ تشنگي‌ بيشتري‌بكند، به‌ همين‌ دليل‌ مادر در اين‌ دوران‌ بيشتر ازبقيه‌ مواقع‌ آب‌ مي‌نوشد و اگر چه‌ كه‌ تاثير زيادي‌در تامين‌ شير ندارد، ولي‌ دانشكده‌ متخصصين‌زنان‌ و مامايي‌ آمريكا نوشيدن‌ حداقل‌ هشت‌ تادوازده‌ ليوان‌ آب‌ در روز را به‌ مادران‌ توصيه‌مي‌كند.

    مواد غذايي‌ كه‌ مادر مي‌خورد و مي‌نوشد برروي‌ شيردهي‌ تاثير مي‌گذارد. بنابراين‌ نظارت‌ برغذاي‌ مادر در واقع‌ نظارت‌ بر غذاي‌ كودك‌می باشد‌، به‌ طوري‌ كه‌ اگر مادر غذاي‌ نامناسب‌ صرف‌كند، نوزاد در واقع‌ با رفتارش‌ مادر را متوجه‌مي‌سازد. مانند گريه‌ كردن‌، خواب‌ كم‌، بي‌قراري‌و… همچنين‌ مادر بايد در مصرف‌ غذاهاي‌آلرژي‌زا دقت‌ كافي‌ داشته‌ باشد، زيرا نوزاد به‌يك‌ سري‌ از مواد غذايي‌ كه‌ مادر مي‌خوردحساس‌ بوده‌ و پاسخ‌ آن‌ را به‌ صورت‌ علايم‌پوستي‌ نشان‌ مي‌دهد. مصرف‌ بعضي‌ از غذاهاتوسط مادر باعث‌ قولنج‌ معمولي‌ در نوزادمي‌گردد، مانند‌ كلم‌ و شيرگاو.


دیدگاهتان را بنویسید