مهين گرجى

بى تحركى حتى براى مدتى كوتاه باعث مى گردد كه انرژى حاصل از غذاى روزانه به صورت سموم در بافتها جمع شده و باعث خستگى زودرس مى گردد. حركات كششى اين حسن را دارد كه بدن را آرام آرام براى حركات تند بعدى آماده مى كند و مانع آسيب ديدگى مى گردد. حركات كششى به ويژه براى زنانى توصيه مى گردد كه توان حركتى كمترى دارند.
۱- به حالت قورباغه اى بنشينيد، دست چپ را روى زمين نزديك پاى چپ بگذاريد، اگر اين حركت را درست انجام بدهيد. كشيدگى ماهيچه هاى سمت راست بدن را احساس مى كنيد. كشش بيشتر در اين حركت زمانى احساس مى گردد كه بازو به طرف بالا و از بالاى سر به طرف ديگر بدن كشيده گردد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید
(عكس يك كششى)
۲- صاف بنشينيد (نبايد قوز كنيد) پاها را از طرفين باز كنيد و آرام به روى زانو خم شويد تا جايى كه دست ها به مچ پا برسد. در اين حركت كشش را در ماهيچه هاى ران و زانو احساس مى كنيد.
(عكس حركت دو كششى)
۳- حركت صليب:اين حركت براى درد كمر بسيار مؤثر می باشد، انجام حركت صليب با كششى كه بر پشت و پايين كمر مى دهد به تقويت عضلات كمر كمك مى كند. در اين حركت به پشت بخوابيد (صورت بايد به سمت سقف اتاق باشد)، پاى راست را از زانو خم كنيد و به سمت چپ بدن به موازات زانو ببريد، مراقب باشيد كه شانه ها نبايد از زمين جدا گردد، حالا سر را به طرف عكس حركت پا حركت بدهيد. به حالت طبيعى نفس بكشيد. بعد از ۳۰ شماره آرام به حالت اوليه برگرديد و اين حركت را با سمت چپ بدن انجام بدهيد.
(عكس سه كششى)
۴- دراز و نشست : به پشت بخوابيد، بدن بايد كاملاً آزاد باشد، دست ها را يا به پشت گردن قفل كنيد و يا روى سينه بگذاريد، سعى كنيد كه بدون كمك گرفتن از دست ها، آرام از زمين جدا تا ارتفاع ۱۰ سانتى مترى شويد. مراقب باشيد اگر گردن درد داريد فشار زيادى به گردن خود وارد نكنيد. انجام اين حركت بيشتر از ۱۰ بار توصيه نمى گردد.
(عكس چهار كششى)

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

۵- حركت گهواره اى : اين حركت هم براى خستگى كمر بسيار مؤثر می باشد. در اين حالت به پشت بخوابيد، زانوها را با دست هايتان بگيريد، حالا سعى كنيد كه زانو را به طرف سينه بكشيد، آرام شانه ها و پشت بدن را به طرف بالا بكشيد و به راحتى تنفس كنيد.
(عكس پنج كششى)


دیدگاهتان را بنویسید

شيوع كمر درد در سنين 20 تا 40 سالگي اکثرا ناشي از برداشتن بارهاي سنگين، انجام فعاليت ورزشي سنگين يا وضعيت نامناسب نشستن و خوابيدن می باشد.»

 دكتر شاهين گوهرچي فيزيوتراپيست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) – منطقه خوزستان – گفت:

«‌ كمردرد به دردهاي ناحيه ستون فقرات كمري، عضلات اطراف ستون فقرات ناحيه باسن و اندامهاي تحتاني اطلاق مي‌گردد كه به علت التهاب ديسك‌هاي بين مهره، فشار بر ريشه‌هاي عصبي يا فتق ديسك (بيرون زدگي ديسك) و بر اثر بد نشستن، بد خوابيدن يا بلند كردن بارهاي سنگين ايجاد گردد.»

وي افزود: « از سن 40 سالگي به بعد آرتروز علت اصلي دردهاي ناحيه كمر می باشد.»

گوهرچي خاطرنشان كرد:« بيشترين دردهاي كمر مربوط به افرادي می باشد كه شغلهاي سنگين دارند اما كارمندان ادارات هم به علت ضعف عضلات اطراف ستون فقرات اكثرا به كمردرد مبتلا مي‌شوند.»

وي با تصریح به درمان كمر درد به دو صورت درمان جراحي و غير جراحي يادآور گردید: « درمان جراحي كمر درد شامل برداشتن ديسك دچار فتق و آزادسازي ريشه‌هاي عصبي می باشد و درمان غير جراحي شامل مصرف داروهاي ضدالتهاب و فيزيوتراپي می باشد.

»گوهرچي با تاكيد بر مراقبت از ستون فقرات كمري و قوي نگه داشتن عضلات ستون فقرات به ايسنا گفت:« در حال حاضر تمرين‌هاي ثباتي براي بيماران كمر دردي توصيه مي‌كنيم كه نتايج خوبي را تاكنون به دنبال داشته می باشد .»

 

 وي در پايان با تصریح به شيوع بالاي كمر درد در زنان تصريح كرد:« زنان به علت ضعيف بودن عضلات شكم، و افزايش چربي در اطراف شكم و باسن و بارداري هاي مكرر و چاقي مفرط دچار كمر درد مي‌شوند.»

متخصصان،”ورزش درماني” را بهترين راه دردهاي ناحيه گردن و كمر مي‌دانند.

دردهاي ناحيه گردن و كمر، بزرگترين و شايعترين گروه دردهاي بازدارنده از حركت و هدردهنده ساعات كار و فعاليت مردم عادي و ورزشكاران محسوب مي‌گردد.

اين دردها باعث مي‌گردد روزها و ساعت بسيار زيادي از وقت مبتلايان به اين گونه بيماريها صرف استراحت گردد كه در اين ميان، ساعات مفيد زيادي نيز به چشم مي‌خورد.

“دكتر آرتاداد دينلي”متخصص”طب ورزشي” و از محققان فدراسيون پزشكي ورزشي گفت: آسيبهاي عضلات بزرگ سطحي، آسيب در ناحيه عضلات اطراف ستون فقرات، آسيب ديسك بين مهره‌اي،تومورهاي عصبي ناحيه نخاع مانند علل بروز دردهاي ناحيه گردن و كمر می باشد.

 

وي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا در اصفهان ، پاره‌اي بيماريهاي اعصاب و روان، بد ساختاري ناحيه‌ستون فقرات،درد جسم مهره‌هاي ستون فقرات، خوابيدن در وضعيت غيراصولي، نشستن‌هاي ناصحيح و كار و فعاليت در يك حالت خاص بدني را از ديگر علل بروز اين دردها ذكر كرد.

 

 وي افزود: يكي از موارد مشترك در كليه اين دردها، ضعف عضلات ستون فقرات می باشد.

وي مهمترين نكته در درمان اين موارد را تشخيص صحيح ابتدايي ذكر و تصريح كرد: اين مهم جزء با مشاوره دقيق پزشك با بيمار و اطلاع پزشك از خصوصيات رفتاري و حركتي شخص آسيب ديده و معاينه فيزيكي و عصبي كامل، تشخيص داده نمي‌گردد.

اين متخصص درمورد رايج‌ترين راه درمان اين بيماريها كه بهره گیری از كمربندها و گردن بندهاي طبي می باشد، گفت: اين كمربندها و گردن بندها بيشتر با نامهاي ” كولار گردن ” و ” كرست كمري ” به فروش مي‌رسد.

وي تصريح كرد: بهره گیری از اين وسايل جانبي كمكي ممكن می باشد درد را اندكي تخفيف دهد و در بيمار رضايت مقطعي به‌وجود آورد اما اين كار بدترين اتفاق ممكن در ستون فقرات بيمار را نيز رقم مي‌زند كه آن ايجاد ضعف شديد در عضلات بزرگ و كوچك اطراف ستون فقرات می باشد.

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دكتر دينلي گفت: سازوكاراين ضعف دقيقا مانند قراردادن اندام در گچ می باشد و همانگونه كه‌بعد از بازكردن گچ اطراف اندام،عضلات تا مدت زيادي به‌صورت كوچك و ضعيف باقي مي‌ماند و قطر آنها نيز كمتر مي‌گردد،اين وضعيت درمورد بهره گیری از اين وسايل نيز صادق می باشد.

 

 وي افزود:در اين حالت فرد تا مدتي از بي‌تعادلي و ضعف عضلات شكايت دارد و اين طریقه در عضلات اطراف گردن و ستون فقرات به‌مراتب سريعتر و خطرناكتر می باشد بطوريكه شخص حتي پس از يك روز بهره گیری نكردن از “كولار” و يا ” كرست” دچار دردهاي بسيار شديدتر و توانفرساتر از قبل مي‌گردد.

 وي خواب رفتگي نوك انگشتان دست و پا كه نشانگر درگيري عصب و فشار روي آن می باشد را از مهمترين علايم پيشرفتگي و دردهاي سخت كمر عنوان كرد.
وي گفت:بايد دانست كه هيچ‌يك از داروهايي كه براي درمان ضايعات فيزيكي و بيومكانيكي ستون فقرات تجويز مي‌گردد موثر نيست و بهره گیری از آنها صرفا به عنوان مسكن و شل‌كننده عضلاني كاربرد دارد.

وي هشدار داد: عوارض اين داروها روي كبد ، كليه و دستگاه گوارش بسيار خطرناكتر از درد ناحيه ستون فقرات می باشد و چه بسا با بهره گیری از داروهاي “كورتون” سلامت كل بدن و استخوانها به خطر افتد و فرد را به بيماري ” پوكي استخوان” و هزاران بيماري ديگر دچار كند.

دينلي بهترين راه درمان، پس از تشخيص اوليه اين ضايعات را “ورزش درماني” و اصلاح قوسهاي نواحي ستون فقرات گردن و كمري و پس از آن تغيير در وضعيت راه رفتن و تعادل عضلات نواحي لگن و پاهاي بيمار ذكر كرد.

وي گفت: برنامه‌هاي “ورزش درماني ” به صورت دوره‌اي بر اساس توانمندي فرد طراحي شده می باشد و در هر نوبت پيشرفتهاي بيمار مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

اين متخصص “طب ورزشي”افزود: هرچند در طول درمان به علت ضعف عضلات، درد و گرفتگي به وجود مي‌آيد اما بايد بيمار را به انجام مستمر حركات تشويق كرد.