شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

کمردرد شامل جراحی، تزریق استروئیدها، مصرف داروهای ضد درد، انجام ورزش و نرمش های بدنی، ماساژ دادن کمر با وسایل مخصوص مثل فیزیوتراپی کمر می باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

به دلیل اینکه جراحی تأثیر چندانی در کاهش درد کمر ندارد، توصیه زیادی به جراحی کمر نمی گردد، مگر اینکه احتمال آسیب همیشگی کمر مثل فقدان حس در ناحیه کمر، عدم کنترل عضلات کمر و درد شدید و مداوم در این قسمت وجود داشته باشد.

تزریق استروئیدها هم باعث تسکین موقت درد می گردد و هیچگاه نمی تواند آن را برای همیشه معالجه کند.

بهترین و اولین راه درمان کمردرد ، ورزش و انجام فیزیوتراپی و ماساژ کمر می باشد که خیلی بیشتر از استراحت کردن باعث کاهش درد می شوند.

ورزش باعث کشش و قوی شدن عضلات شکم، پشت و پا می گردد. برنامه ورزشی برای قوی کردن عضلات بایستی دو تا سه بار در هفته و بطور منظم و اجرا گردد. تمرینات کششی نیز هر روز برای کشش عضلات پشت و پا بایستی انجام گیرد. برای نظاره ورزش های مخصوص برای بهبود کمردرد اینجا را 

کلیک کنید.

ماساژ سفت کمر خیلی دردناک می باشد و باعث سوزش پوست می گردد، به همین دلیل اغلب یک بار در هفته بایستی انجام گیرد. ماساژ سطحی و آرام پوست تاثیری در کاهش درد کمر ندارد. فیزیوتراپی باعث از بین رفتن اسپاسم و گرفتگی عضلات می گردد، در نتیجه تأثیر زیادی در کاهش درد کمر دارد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در این مطلب کوشش کردیم اختصار های از روشهای درمان کمردرد را برای شما اظهار کنیم. منتظر مطالب مفصل تری دراین زمینه باشید که انشاءا… در آینده برای شما ارائه خواهیم داد.

تقریباً همه ی افراد ، كم و بیش در نقاطی از كمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا كردن جعبه های بزرگ و بلند كردن كودكان، كمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم كه كمردردها در نتیجه صدماتی می باشد كه با رفتارهای روزانه ما تشدید می گردد. اكثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می كنیم. ما هنگام بلند كردن اشیاء به جای خم كردن زانو، كمر خود را خم می كنیم. انجام كارهایی كه برای سلامتی ما مضر می باشد و پدر و مادر ما را از آن منع می كردند، بعد از سالها موجب می گردد كمردرد ما شروع گردد. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات كمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های كمری كه نگه دارنده مهره ها هستند باعث كمردرد می گردد. عضلات كمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند كمر را از صدمه بیشتر محافظت كنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد كمر می باشد. در واقع این سیكل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی گردد مگر این كه شما فعالیت خود را كم كنید ، به كمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود بهره گیری نمایید.

در گذشته ، پزشكان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می كردند اما اكنون به این نتیجه رسیده اند كه استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان كمردرد می باشد. این مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق می كند. به همین دلیل امروزه شما كمتر نظاره می كنید كه از گردن بندهای مخصوص درد گردن بهره گیری گردد.

در حال حاضر كمردردهای شدید، حداكثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعالیت های سبك و كشش آرام عضلات درمان می شوند، این طریقه درمان باعث افزایش قدرت خم شدن بدن و توان حركت خواهد گردید.

سایر علل كمردرد در بروز آرتروز و فتق دیسك كمر (غضروف بین مهره ها) نظاره می گردد. فتق دیسك در بین عوامل كمردرد شیوع كمتری دارد اما بهتر شناخته شده می باشد. دیسك بین مهره ها ، فضای نرمی را بین مهره ها ایجاد می كند، گاه این دیسك متورم شده و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورد. اغلب اعصابی كه از ران و بازو می گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بی حسی، ضعف و مشكلاتی در كنترل ادرار ایجاد می كنند.

فتق دیسك مانند سایر علل كمردرد، خود به خود بر طرف می گردد و اغلب نیازی به اقدام جراحی نیست. در حقیقت سی درصد مردم مبتلا به فتق دیسك هستند و هیچگاه برایشان مشكل جدی ایجاد نمی گردد.

درمان

برای برطرف كردن كمردرد، به پشت بخوابید، یك بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. (در حالی كه زانوهایتان را جمع كرده اید). این طریقه خوابیدن فشار را از كمر شما بر می دارد. درمان اصلی همه كمردردها كم كردن فعالیت می باشد. البته این كاهش فعالیت همان گونه كه قبلاً گفته گردید فقط برای چند روز پیشنهاد می گردد و پس از آن با نرمش های مخصوص پایین كمر و «عضله چهار سر ران» می توان كمردرد را درمان كرد.

در اولین روزها برای كاهش التهاب می توان از یخ در موضع درد بهره گیری كرد و بعد از چند روز می توانید از گرمای موضعی كمك بگیرید تا انقباض مقاوم عضلات را برطرف كنید. همچنین داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن، كتو بروفن و ناپروكسن در بر طرف كردن درد و التهاب مؤثر هستند. اگر یك دارو اثر نكرد، نوع دیگری از دارو را مصرف كنید؛ زیرا افراد مختلف نسبت به داروها عكس العمل متفاوتی دارند. به خاطر داشته باشید كه داروهای ضد التهاب را حتماً همراه غذا میل كنید تا باعث ایجاد زخم معده شما نشوند.

داروهای جدید و گران قیمت « ویوكس» و « سلیركس» بهتر از داروهای قدیمی اقدام نمی كنند اما تحریكات معده در آنها كمتر می باشد و به گونه كلی برای درمان دردهای طولانی مدت و در افرادی با سابقه زخم معده مصرف می شوند.

استامینوفن نمی تواند كمك به رفع التهاب كند. اما می تواند درد را بر طرف سازد. هم چنین بر روی معده نیز اثری ندارد. استامینوفن بی خطرترین دارو در درمان های طولانی مدت می باشد اما نباید بیش از 2 تا 3 هزار میلی گرم در روز مصرف گردد؛ زیرا مصرف زیاد دارو ، كبد  را تحت تأثیر قرار می دهد.

داروهای شل كننده عضلات توصیه نمی شوند؛ زیرا بر كاهش درد كمر تأثیری ندارند.

آیا نیازی به گرفتن عكس هست؟

اكثر مردم سؤال می كنند آیا عكس برداری معمولی یا «ام. آر.آی» لزومی دارد؟ بایستی گفت همه كمردردها نیاز به عكس برداری ندارند. در مواردی كه مشكوك به صدمات استخوانی مثل صدمه به مهره ها در اثر ضربه، پوكی استخوان یا سرطان هستید عكس برداری می تواند مفید باشد. اما عكس ها بافت های نرم عضله و رباط ها و دیسك ها را نشان می دهند.

زمانی كه تصمیم به جراحی داریم و یا در تشخیص علت دردهای بهبود ناپذیر ، انجام «ام.آر.آی» توصیه می گردد. انجام ام.آر.آی برای فتق های دیسك ضروری نیست؛ زیرا درمان را تغییر خواهد داد.

درمان در زمانی كه كمردرد بهبود نمی یابد

جابجا كردن ستون فقرات ، طب سوزنی ، یوگا ، ماساژ درمانی و تزریق استروئید اپیدورال (كمری) بستگی به نوع درد كمر دارد. ماساژ درمانی در مواردی كه علت كمردرد ناشناخته می باشد مؤثر می باشد. بعضی از پزشكان با برگرداندن مهره ها و جابجا كردن آن موافق نیستند؛ زیرا عقیده دارند استخوان های كمر توسط عضلات طرفداری می شوند و اگر درمانی انجام می شود بایستی روی عضلات انجام گردد.

اگر كمردردی دارید كه بعد از هفته ها درمان نشده می باشد به پزشك خود مراجعه كنید. اگر ضعف یا سستی در بازو یا ران خود احساس می كنید آن را جدی بگیرید.

یوگا تمرین كنید

بعضی از پزشكان عقیده دارند یوگا بهترین درمان دردهای مزمن كمر می باشد؛ زیرا حالت مناسب را در بدن ایجاد می كند و با تنفس مناسب، كشش و فشار روی عضله را كم می كند. خیلی از بیمارانی كه از درمانهای دیگر نتیجه نگرفته اند می گویند یوگا در درمان آنها مؤثر بوده می باشد.بعد از بهبود كمردرد، تمرینات نرمشی را ادامه دهید، وزن خود را كم كنید و به اصلاح حالت و كشش عضلات اهمیت دهید. نرمش عضلات مربوط به شكم را انجام دهید تا از كمردردهای آینده پیشگیری گردد.

اگر در قسمت بالای كمر خود احساس ناراحتی می كنید، تمرینات خم شدن به سمت پایین و تمرینات نرمشی شانه ها را انجام دهید (شانه ها را به طرف یكدیگر كشیده و چند ثانیه نگه دارید سپس بر عكس اقدام كنید).

بهترین تمرین برای اصلاح حالت كمر این می باشد كه با فاصله 30 سانتیمتر از دیوار و پیش روی آن تكیه دهید شكم خود را به داخل بكشید، سینه را بیرون دهید بعد از چسباندن كمر به دیوار، سر، شانه ها و پشت و لگن همه در یك ردیف قرار می گیرند و به این طریق گودی كمر از بین می رود. این حالت شبیه حالت ایستادن سربازان می باشد. صدها سال قبل این گونه گفته می گردید كه سربازان می توانند ساعت ها بدون احساس كمردرد روی پا بایستند مشروط به اینكه حالت ایستادن آنها درست باشد. آیا شما گونه دیگری فكر می كنید؟ البته همه پدر و مادرها به نحوه صحیح ایستادن و نشستن فرزندان تأكید دارند اما آنها نمی توانند تمام اوقات همراه فرزندان خود باشند و آنها را كنترل كنند! درست ایستادن و درست نشستن بایستی برای ما به صورت عادت درآید.

محققان می گویند به زودی با کمک سلول های فرق نیافته خود بیمار درمان درد مزمن کمر انجام خواهد گردید. به گزارش BBC ، گروه تحقیقاتی دانشگاه منچستر امیدوارند این درمان طی 3 سال عملی گردد.در این روش دیسک های نرم بین مهره ها در ستون فقرات که شوک و فشار وارده جذب می کنند ، بازسازی می شوند.آسیب این دیسک ها ی بین مهره ای (IVDs) علت شایع کمر درد ناتوان کننده می باشد که بسیاری افراد از آن رنج می برند.

روشی که به درمان موفقیت آمیز این مشکل بیانجامد به صرفه جویی بخش قابل توجهی از هزینه های بهداشتی سلامت کمک می کند.
در این روش جدید که توسط دکتر استیون ریچاردسون ابداع شده ، برای تولید دیسک های سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCMs) از مغز استخوان خود فرد گرفته می گردد.
این سلول ها گروهی از سلول های فرق نیافته هستند که به انواع مختلف سلول ها شامل استخوان ، غضروف ، چربی و عضله قابل تبدیلند.

كارگرانى كه كمردرد مزمن و ناراحت كننده باعث از كارافتادگى آنها شده، با ورزش و يك برنامه ورزشى مركب از حركات استقامتى و كششى ماهيچه هاى كمر كه باعث انعطاف پذيرى ماهيچه ها و عضلات كمر مى گردد، مى توانند دوباره به كار خود بازگردند.


دیدگاهتان را بنویسید